Malmös hyrcykelsystem invigt

Ola Klingenborg, VD för Clear Channel och Milan Obradovic, ordförande i Tekniska nämnden. Foto: Jennie Fasth

Lördagen den 14 maj 2016 var en historisk dag för cykelstaden Malmö. Då invigdes Malmö by Bike, stadens eget hyrcykelsystem. 

I strålande solsken invigde Tekniska nämndens ordförande Milan Obradovic (S) Malmös eget hyrcykelsystem. Den som hängt med i turerna vet att det inte varit helt lätt att komma till skott. Redan 2011 visade kommunalrådet Anders Rubin upp en cykel från JC Decaux. Då var förhoppningen att ett system skulle vara klart inom ett år. Istället hamnade frågan i långbänk och ett beslut sköts hela tiden på framtiden. Till slut föll valet på Clear Channel som har erfarenhet av hyrcyklar från Göteborg och Stockholm

Milan Obradovic briljerade i hinderbanan. Foto: Jennie Fasth

Efter välkomsttalet testade Milan Obradovic en av hyrcyklarna i den för dagen uppsatta hinderbanan på Gustav Adolfs torg. Därefter fick allmänheten möjlighet att prova banan och tävla om ett årsabonnemang. Abonnemanget kostar 250 kr för ett år och kopplas till ditt JoJo-kort eller ett speciellt cykelkort. För den som bara är på tillfälligt besök i Malmö går det att lösa ett 24 och ett 72-timmars abonnemang. Då får användaren en kod för att hämta ut en cykel. Det går även att använda ett JoJo-kort för den som har det. Cykeln kan användas i en timme innan den måste lämnas tillbaka. Därefter går det bra att hämta ut en ny med en gång. Tanken är att användaren ska ställa ifrån sig cykeln så fort den inte används istället för att ta med den "för säkerhets skull". 

Hyrcykelställ i gatumiljö. Foto: Jennie Fasth


Vad blir då omdömet om Malmö by Bike så här långt? Cyklarna är av en beprövad modell som är lättcyklad och anpassningsbar. Lastmöjligheten är dock begränsad och för den som har barn med sig är hyrcyklarna inte ett alternativ. Hyrtiden på en timme är också lite begränsande för den som vill cykla runt planlöst och upptäcka staden. Det märks att Malmö by Bike mycket är tänkt att kombineras med och komplettera kollektivtrafiken. Tanken är god även om det känns som ett sätt för att Skånetrafiken ska slippa cyklar på sina tåg. För det är främst möjligheten att cykla till stationen som kommer användas vid kombinationsresor. Kombinationen cykel-buss-cykel inom hyrcykelsystemets räckvidd är inte lönt. Då går det fortare att cykla hela vägen. 
Den stora svagheten i systemet beror delvis på att det tog så lång tid för Malmö att bestämma sig. Länge var tanken att flera Skånska städer skulle ha samma system så att användarna kunde hyra cykel med samma abonnemang. Nu går det att använda JoJo-kortet även i Lund men det kräver ett separat abonnemang.  
Hyrcykelsystemet är efterlängtat och kommer säkert användas flitigt. Nu gäller det att systemet byggs ut så att det täcker hela Malmö inom en inte alltför lång tid. 

Läs mer:




Kommentarer