Liten supercykelväg i Malmö

 Supercykelväg längs kanalen!


Lite i smyg har Malmös senaste cykelväg blivit (nästan) klar. Det är sträckan mellan Slussplan och Malmö C som fått en cykelväg som har samma standard som den föreslagna supercykelvägen längs järnvägen till Lund.

För det är egentligen ingen cykelväg utan en serviceväg för fordon som ska till spårområdet. Inget ont om detta, det är bara bra att man utnyttjar denna genväg mellan Värnhem och Centralen. Eftersom vägen är gjord för stora och tunga motorfordon är den bred och ordentligt byggd utan risk för trädrötter som växer upp genom asfalten. Bredden gör också att fotgängare har en tendens att söka sig till sidorna eftersom det känns som att gå på en bilväg. Eventuellt kan det ändras om vägen målas som GC-väg.


 Är inte cykelgaraget byggt redan?


Släng er nu inte på cyklarna med en gång för att ta en tur på denna minisupercykelväg (långt ord). Med start idag har den stängts för att kopplas ihop med det nya cykelgaraget vid centralen. Lite oklart när den öppnar igen. Garaget ska eventuellt inte invigas förrän i december och det vore synd om det inte gick att använda cykelvägen tills dess.

Finns det något att önska i anslutning till denna velostrada? En planskild korsning för att slippa korsa Hornsgatan hade inte varit fel. En ny tunnel eller bro kostar för mycket (om man frågar de som bestämmer) men det finns ett annat sätt. Byggmästargatan går i en tunnel under Hornsgatan och där finns det möjlighet att gå för att komma till en trappa som leder upp till Frihamnsviadukten. Den trappan behöver renoveras och när man ändå håller på skulle man kunna bygga en cykelväg under trappan.

Den tänkta cykelvägen skulle gå ungeför där staketet går idag.


Cykelvägen skulle sedan komma ut längs med den del av Hornsgatan som går under Frihamnsviadukten. Här är det lite mörkt men det går att lösa med bra belysning. Utrymme finns det gott om och med nivåskillnad och räcke mot biltrafiken behöver man inte känna sig utsatt (som det ser ut idag vill man inte cykla där). Därefter är det raka spåret till den nybyggda sträckan längs kanalen.


 Cykelvägen skulle gå längs den sträckade delen...


 ...och fortsätta över krönet där den svänger höger in på "supercykelvägen".

Kommentarer

Intressanta, men ganska dyra förslag, tänker hon som har ansvar för pengarna. Jag ska definitivt börja använda det nya långa ordet, gillart!
Cykelgaraget är än så länge ett skal och ska fyllas och knytas till omvärlden. Minisupercykelvägen kommer gå rakt in i garaget, det kommer bli finfint! Från andra hållet kommer man få leda cykeln, inte lika elegant, men förhoppningvis ok, det finns inte plats för ramper från flera håll.
Men bara en bråkdel av vad en ny tunnel under Hornsgatan hade kostat. Och själva minisupercykelvägen har väl inte kostat så mycket, Trafikverket borde ha stått för det mesta av notan? Garaget blir nog bra när det är klart även utan ramp från båda hållen. Fast det hade varit trevligt med en cykelväg från Bruksgatan...
Anonym sa…
Se över korsningen vid Slussplan , det är svårt att korsa denna överfart med cykel