En Norgehistoria

Illustration: Ole Hauge

Även i Norge har man problem med ökad biltrafik och försöker få fler att cykla. För även om norrmän/norrkvinnor gärna går på tur och är ute i naturen så tar de hellre bilen till jobbet. En ursäkt för att inte cykla är vädret och blåsten vilket är ännu mer aktuellt i Norge. Därför lanseras nu en djärv idé för att råda bot på väderargumentet: cykeltunnlar. Inte vanliga mörka tunnlar som bara går under en bilväg utan långa glasade rör som ger cyklisten skydd mot väder och vind samtidigt som rören kan dras ovanför biltrafiken. Rören skulle byggas som prefabricerade element för att hålla nere kostnaden.
Att förslaget kommer från Norge är inte helt överaskande. I Trondheim finns världens första cykelhiss för att hjälpa cyklister upp för en brant backe:



Förhoppningsvis vågar de testa även rörsystemet någonstans i Norge. Någon måste ju vara först för att andra ska våga följa efter.
Skulle det fungera i Sverige? Ett tänkbart scenario vore längs broar där det kan blåsa mycket. På både Öresundsbron och Ölandsbron är det cykelförbud så ett cykelrör i varje riktning hade gjort underverk. Med fläktar som blåser in luft kunde man få konstant medvind och plötsligt är det inget problem att cykla mellan Malmö och Köpenhamn. Vem behöver en Metro?

Läs debattartikeln här: Tør vi tenke originalt?

Kommentarer

En utmärkt ide. Speciellt i kombination med elcyklar för dom längre avstånden. Enkelriktad tunnel måste göras rätt bred (>2m) för att tillåta omkörningar i hög fart.

Vad kostar dom per meter? Dom lär ju löna sig samhällsekonomiskt.
Unknown sa…
Kul att du gjorde om länken till ett helt blogginlägg :)
Om utköp av mark för en supercykelväg är tillräckligt hög kanske det också skulle kunna vara ett alternativ mellan lund och malmö?
Fuzzie: ja enkelriktade tunnlar och minst 2 meter bred körbana. Egentligen behövs det nog 2,5-3 meters bredd för att det ska kännas säkert.

Petter: Trafikverkets förslag är en cykelväg längs järnvägen för att hålla nere kostnaderna. Hade man byggt den längs med E22 så skulle nog markkostnaden delvis kunna kvittas mot kostnaden för tunneln.