Det är detaljerna som gör det

Petter heter jag och det här är mitt första inlägg som gästbloggare här. I vanliga fall så håller jag till i min egen blogg som är något smalare och handlar om modifieringar av liggcyklar.

Malmö stad gör mer än de flesta andra städer för cyklingen vilket är underbart.


Det är ändå lätt att vara otålig som cyklist. Cykelvägen längs Nobelvägen är jättebra och jag gillar också att gatukontoret fokuserar på de vägar där det sker flest olyckor, men staden är stor och framkomlighet behövs överallt. Då är det extra glädjande när intelligenta och vackra lösningar hittas som här vid värnhemstorget:




Ett par meter gatsten och vi har en inbjudande, lite rakare cykelväg till Hornbach, Mediamarkt, Staffanstorp. Den lilla snutten ser inbjudande ut och materialvalet gör att åtminstone jag cyklar lite långsammare än vad jag annars gör, vilket kan behövas inför den kaotiska korsningen vid värnhemstorget..



Det var allt för den här gången. Förhoppningsvis är jag tillbaka om inte alltför länge :)



Kommentarer

nils sa…
Visst är cykelvägen längs Nobelvägen underbar men ett par missar har man gjort. Bilar som ska ut på Nobelvägen från Celsiusgatan (Och likadant från Sorgenfrivägen) tvingas stå mitt på cykelbanan och är då i vägen för smidig cykeltrafik. Enkelt hade varit att dra in cykelbanan lite till och göra plats för en bil mellan cykelbanan och Nobelvägen. Hade blivit en lite större sväng för cyklister men förhoppningsvis fri väg.

Vid Sorgenfrivägen kan man inte köra av med cykelkärra på den smala avfarten avsedd för cyklar.

Annars...toppen. Kommer att bli bra det här om Malmö fortsätter satsa på cyklar.