En stad för människor

Den här bloggen är nog ganska nördig men jag har en mening bakom den. Idag är staden främst gjord för bilen. Det började efter andra världskriget när bilen blev symbolen för frihet. Plötsligt kunde gemene man röra sig fritt i stora delar av landet. Familjer började semestra med bil och en söndagsutflyckt med bil blev ett litet äventyr. Utvecklingen påverkade de som planerade städerna och plötsligt skulle bilen ha tillträde till alla delar av staden. I den utmärkta SVT dokumentären "När Domus kom till stan" skildras den här perioden. Köp eller hyr den på DVD. Resultatet ser vi idag i form av otroligt fula parkeringshus som ofta hänger samman med ett lika fult varuhus/galleria. Ett annat exempel på bilens dominans i stadsbilden är det faktum att vart man än vänder sig så finns det en bilväg. Det går knappt att gå ut från ett hus utan att stöta på en bilväg. Vi har blivit så vana vid att det finns bilar överallt att vi tar det givet. Att ifrågasätta detta faktum möts ofta av oförstående. Hur ska det annars vara, undrar de flesta. Jag vill vara med och bryta det här mönstret. Jag vill se till att det blir lika självklart med cykelvägar och trygga gångstråk som med bilvägar. I förlängningen skulle jag gärna se att vissa bilvägar gjordes om till cykelvägar/gångstråk men det ligger långt fram i tiden. Det blir nog inte under min livstid.

Kommentarer