Cykelvägen Malmö-Lund 10 år senare - Hur blev det?

 

Trafikverket informerar om arbetet mellan Lund och Arlöv.

Hur lång tid är 10 år? För ett barn kan 10 år kännas som en evighet men när det kommer till planering och genomförande av ny infrastruktur är 10 år mer regel än undantag. Först ska frågan utredas och vägas mot andra åtgärder som är billigare. Sen ska projektet godkännas av högre chefer och ibland beslutas av politiker. Därefter måste arbetet invänta budgeterade pengar som kanske budgeteras om för att ett annat projekt behövde pengarna bättre just nu. Så en dag nästan exakt 10 år senare går det äntligen att cykla på den nya cykelvägen!

I det här fallet började historien den 19 januari 2011 när Lundapolitikern Karin Svensson-Smith (MP) lanserade förslaget om en Cykelhighway mellan Lund och Malmö. Tillsammans med sin partikamrat Karolina Skog i Malmö drev de frågan om en cykelförbindelse av högsta klass mellan städerna. Förebilden var motorvägen mellan Malmö och Lund som var Sveriges första på sin tid. Som ett led i detta arbete fick jag förmånen att leda en cykeltur från Lund till Malmö lördagen den 5 juni 2011. Tanken var att titta på brister i den befintliga infrastrukturen och diskutera vilka åtgärder som kunde göras. 

Ganska snart stod det klart att den befintliga cykelvägen inte hade potential att bli en riktig cykelhighway/supercykelväg. Däremot fanns det gott om mindre åtgärder som kunde göra att den blev mycket bättre än tidigare. Även ett par större åtgärder identifierades, till exempel det korta sidbytet vid Hjärup som kunde elimineras med 800 meter ny cykelväg. Arbetet med en bättre cykelförbindelse delades därför upp i två delar: en helt ny supercykelväg och en upprustning av den befintliga cykelvägen. 

Tidigt i processen tillfrågades Sweco och Trivector om de vill komma med förslag till förbättrad cykelförbindelse mellan Malmö och Lund. Bloggen Malmö - Lund på cykel gjorde en bra sammanställning av de olika förslagen inklusive ett förslag från Öresund som cykelregion. En idé var att bygga en ny cykelväg längs järnvägen som ändå skulle byggas om och breddas till fyra spår. Även Cykla i Malmö gav sig in i debatten och presenterade ett eget förslag till upprustning av den befintliga cykelvägen.

Efter hand som tiden gått har förslaget om en nybyggd cykelväg resulterat i ett förslag om en dragning norr om Arlöv/Åkarp/Hjärup och ett förslag som förespråkar dragningen längs järnvägen.

Sydsvenskan 6 februari 2017

Trots 10 år av förslag och utredningar verkar en helt ny cykelväg mellan Malmö och Lund dröja 10 år till. Däremot går det framåt med upprustningen av den befintliga cykelvägen och flera av de åtgärder som förordades 2011 har nu blivit verklighet. För att fira detta anordnas det en ny guidad cykeltur mellan Lund och Malmö lördagen den 5 juni, på dagen 10 år efter den första! För er som har Facebook kan ni anmäla er här. Annars kan ni mejla till cyklaimalmo@gmail.com och berätta att ni kommer. Det går även bra att dyka upp utan föranmälan men tänk på att eventuella restriktioner kan påverka deltagarantalet. Vi träffas på Stortorget i Lund klockan 11 utanför Rådhuset och cyklar sedan i lugnt tempo mot Malmö. 

      



Kommentarer

NLC sa…
Även om det var 10 år sedan jag slutade cykelpendla mellan Malmö och Lund är det ändå härligt att se hur sträckan blir lite bättre år för år. Om 100 år kanske den når Holländsk standard ?
Oskar Syrén sa…
Tack för statusuppdateringen på det här angelägna projektet. Var kan jag hitta information om statusen den helt nya cykelvägen? Blir det järnvägsalternativet eller det utanför byarna?