I den här kurvan är det inte mycket plats över
Antalet lådcyklar i Malmö ökar för varje dag. Men det är inte alltid så lätt att ta sig fram med en trehjulig cykel. Här berättar Jennie om sin vardag med lådcykel:
Våren 2011 gjorde vi slag i saken och ersatte bilen
med en lådcykel. Eftersom vi är bosatta ganska centralt så blev det inte av att
vi använde bilen mer än vid storshopping en gång i veckan och för detta
ändamål, fungerar en lådcykel precis lika bra. Att dessutom få lite gratis motion
och samtidigt värna om naturen är inte heller fy skam.
Eftersom det var främst jag som skulle använda
cykeln så var det upp till mig att bestämma vilket märke vi skulle satsa på.
Tills skillnad från bara några år sedan så finns det idag en hel del olika
märken på marknaden, speciellt om man även tittar över sundet. Att köpa
lådcykel är ingen billig historia och jag gjorde därför en rejäl efterforskning.
Tyvärr är det som med så mycket annat, att man får vad man betalar för. När det
gäller lådcyklar så kom jag fram till att förutom komponenterna, så är det
främst stabiliteten som försämras hos de billigare märkena. Eftersom vår
lådcykel skulle ersätta bilen och användas på daglig basis både att skjutsa
dottern till dagis, storhandla samt ta mig från punkt A till B i alla väder, så
var jag inte villig att tumma på stabiliteten. Så en solig vårdag hämtade jag
då hem min Nihola med rosa/kamouflerad kapell som fick namnet Big Berta.
Jag ska ju inte sticka under stolen med att det var
lite ovant i början. Man styr en lådcykel något annorlunda och man svänger ju
inte runt på en femöring med den, likt en vanlig cykel. Men å andra sidan så
slipper man balansera vid låga hastigheter och vid rödljus kan man lugnt sitta
kvar på sadeln. Att storhandla var jättesmidigt och på förskolan stod dotterns
kompisar i kö för att få åka med.
I takt med att jag lärde känna Big Berta så började
jag också inse att Malmös cykelvägar inte var gjorda för lådcyklar. På många
ställen är det väldigt smalt och här och var finns bommar som jag antar ska
hindra bilar från att ta sig in på cykelstråket men som även hindrar
lådcyklarna från att komma fram medan en moped lätt smiter förbi. Det känns
inte helt genomtänkt och borde vara lätt att åtgärda. Det största problemet är
dock nivåskillnaderna på cykelbanorna som man allt som oftast lagt i anknytning
till en bilväg. Tanken bakom nivåskillnaderna är att få cyklisterna att sakta
ner och det får man väl säga att de lyckats väldigt bra med, i alla fall för
oss lådcyklister. Vi tvingas inte bara sakta ner utan näst intill stanna och
krypa över för att inte slå i lådan och inte ens då är det säkert att lådan går
fri. Vi riskerar med andra ord att få våra cyklar förstörda för att cykelöverfarten
inte är anpassad för lådcyklar. Mer än en gång har jag dessutom sett hur den
väntande bilisten suttit och suckat djupt över att man tagit sådan tid på sig att
ta sig över gatan. Det är vid sådana lägen som man får lust att knata fram,
knacka på rutan och meddela att eventuella klagomål kan tas upp med Gatukontoret.
Jag har då inget intresse av att krypa fram på min cykel, speciellt inte om jag
dessutom har en fullpackad låda. Gratisträning i alla ära, men även jag har
mina begränsningar.
Sen har vi ju det här med parkering och cykelställ.
När tillfället gavs till chatt med Gatukontorets Ingrid Petermann i samband med
cykelkaoset vid Triangeln så ställde jag frågan vart de tänkt att jag med
lådcykel skulle få plats att parkera och låsa fast min cykel på bästa sätt. Svaret
jag fick var att det fanns många lediga platser vid Rådmansvång och Klerkgatan
och att Ingrid minsann själv sett många lådcyklar där med bakhjulet i ställen.
Jag bestämde mig för att ta Big Berta med mig ner
till utpekade platser och insåg snabbt att Ingrid förmodligen inte besökt vare
sig Rådmansvång eller Klerkgatan under dagtid.
För att inte riskera att få låset uppklippt och
cykeln bortförd av Gatukontoret så måste man alltså parkera inom cykelstället, något som
visade sig vara fullkomligt omöjligt. Jag hade kanske otur, men jag fann ingen
plats som var tillräckligt bred för att få in min cykel. Ingrid tycks även ha
något dålig koll på hur stans cykeltjuvar arbetar. Som jag tidigare nämnt så är
lådcyklar inga billiga saker och för att få behålla sin cykel i dessa tider så
rekommenderas att man förutom att låsa bakhjulet, även låser fast själva cykeln
i något. I mitt fall då med en kätting genom ramen och sen fast i stället. Det
räcker således inte bara med att låsa fast bakhjulet så som Ingrid föreslog och
därmed faller även hela förslaget eftersom jag skulle behöva backa in cykeln
längre än vad stället tillåter och
jag måste som sagt hålla mig innanför stället för att inte riskera att få
cykeln bortforslad. Något som skulle få t.o.m Tom Cruise att säga Mission
Impossible.
På de angivna platserna har man även satt en form av
öppen båge som teoretiskt sett hade kunnat fungera för en lådcyklist om det
inte varit för den lilla detaljen att bågarna är öppna och därmed även
fullkomligt värdelösa eftersom man inte kan låsa fast något i dem. Så frågan
kvarstår: vart ska jag parkera om jag vill ställa mig vid Triangeln?
En sak som i alla fall är solklar, är att lådcykeln
är här för att stanna. Bara på min dotters förskola har antalet lådcyklande
föräldrar ökat och med denna ökning så är det även dags för gatukontoret att ta
med lådcykeln i sina planeringar och underlätta framkomligheten och möjligheten
till parkering även för oss.
Kommentarer