En fuling...


Med en liten skylt har Gatukontoret effektivt satt stopp för cyklistens framkomlighet och säkerhet.


Sträckan mellan Rosengård och Möllevångstorget kommer att rustas upp för ett antal miljoner. Kan man hoppas på att Gatukontoret är så snälla att de tar bort de fällor som gillrats för ont anande cyklister? Sträckan mellan Nobelvägen och Bergsgatan är nämligen försedd med två korsningar som verkar vara vanliga cykelöverfarter men som med hjälp av kreativ skyltning är något annat. Titta noga på bilden ovan. Den lilla cykelvägsskylten efter korsningen innebär att cykelvägen tillfälligt upphör där den korsande bilvägen går och sedan återupptas direkt efter. På så sätt blir cyklisten nästan helt rättslös i samspelet med bilisterna. Det är bara om bilen kommer från tvärgatan och cykeln från höger som bilisten måste stanna. I övrigt är det cyklisten som snällt får vänta på att bilarna ska passera. Cyklisters framkomlighet och säkerhet är redan eftersatt i korsningar i och med den lagtext som finns (det är endast om bilen svänger och korsar en cykelväg som bilisten måste väja för cyklisten). Att som Gatukontoret gör här och tar bort den lilla fördel som finns är näst intill ondskefullt. Hur många cyklister som cyklar den här sträckan tänker på den lilla skylten vid dessa korsningar? Troligtvis väldigt få. Är det för mycket begärt att cykelvägen blir huvudled efter upprustningen? Nej!


Är det någon som är nyfiken på hur det ser ut i verkligheten så är det korsningarna med Falkenbergsgatan och Södra Parkgatan som skyltarna finns.

Kommentarer

NLC sa…
Ytterligare ett bevis på att det inte alltid är fler cykelbanor som kommer göra trafikmiljön säkrare för cyklisten.
Anonym sa…
Håller helt med om att cyklisterna är bortprioriterade i korsningar, men det du säger här stämmer inte. Överfarten är markerad som cykelöverfart, så de vanliga reglerna gäller. Skylten om påbjuden cykelbana måste egentligen alltid sitta efter varje korsning (även om många kommuner inte tillämpar den på det sättet).
Enligt polis och andra som säger sig veta är det här inte en cykelöverfart. Tydligen har stenläggningen något med det att göra. Pratade med en kille som blivit påkörd av en svängande bil och som inte fick ersättning från sitt försäkringsbolag pga att bilisten inte behövde väja = cyklistens fel. Enligt Leif Jönsson ska stenen bytas ut mot asfalt så då kanske det blir en cykelöverfart.
Anonym sa…
Låter mycket underligt. Vägmarkeringen betyder säger ju utan tvekan cykelöverfart. http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Vagmarkeringar/Cykeloverfart/

Å andra sidan har ju cyklister knappt några rättigheter vid cykelöverfarter heller. Även om korsande ibland ska "ge tillfälle att passera", faller ju alltid väjningsplikten på cyklisten (vilket är bedrövligt).