Cykel utan och med ljus. Foto Trafikskyddet
I dessa mörka tider är det viktigt med bra belysning på cykeln. Alla som cyklat i mörker vet hur svårt det är att se andra cyklister om de saknar lyse. Bilister har dessutom ännu svårare att se cyklar när det är mörkt så självbevarelsedriften borde få de flesta att utrusta cykeln med någon form av belysning. Tyvärr är det inte alla som tycker att det är värt besväret men majoriteten verkar ändå använda ljus på cykeln.
Polisen är dock inte nöjda utan har gjort punktinsatser i Malmö och Lund den senaste veckan. Samtidigt har nybildade Transportstyrelsen passat på att uppdatera Vägverkets gamla författningssamling gällande cyklar och belysning. Från att inte ha varit särskilt specifik talas det nu om att belysningen ska kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Något som t o m Biltemas enklaste dioder uppfyller. Problemet är att polisen anser sig ha tolkningsföreträde av de nya reglerna och delar ut böter till höger och vänster. Skräckexemplet är de cyklister som fått böter dagtid för att de saknade belysning eller reflexer på cykeln. Trots att det klart och tydligt står:"kraven på belysning och reflexanordningar i 14-19 §§ gäller endast vid färd under mörker"! Cyklisten får alltså böter för ett brott som kanske kommer att begås. Låter som en polisstat mer än en rättsstat.
Det har även rapporterats om poliser som påstår att en framlampa måste ha 3 dioder för att vara godkänd. Trots att något sådant inte anges i någon text. Cyklisten blir återigen bötfälld på rent godtycke. Antingen måste lagen skrivas om eller så får polisen snällt rätta sig efter de skrivningar som faktiskt finns.
Kommentarer
Finns att köpa på http://cykellykta.se/.